José Joaquín Brunner: Educación transnacional

Textos sobre internacionalización transfronteriza de la educación superior

Enfoques generales

Policy Forum on Accreditation and the Global Higher Education Market, IIEP, Paris 13 – 14 June 2005
En esta página se contienen artículos y presentaciones de especial valor sobre el tema, de una lista de autores reconocidos internacionalmente.

Internacionalización de la educación superior en América Latina, 2005

María Isabel Jaramillo, La internacionalización de la educación superior en América Latina: un estudio comparado
Presentación al Foro Latinoamericano: Ciclos de Educación Superior; Universidad del Quindío, Octubre 6 de 2005

Gabriela Ramos, Internacionalización de la educación superior (PDF)
Ponencia presentada al 1er Encuentro Docente: Educación Superior, Retos y Prospectiva, Universidad del Valle de México, Enero 15, 2003

Jane Knight, New Rationales Driving Internationalization
International Higher Education, Winter 2004

Jane Knight, Updating the Definition of Internationalization
International Higher Education, Fall 2003

Jane Knight, Internationalization of Higher Education. Practices and Priorities: 2003 IAU Survey Report (PDF)

Jane Knight, Issues and Trends in Internationalization: A Comparative Perspective, 2000

Philip G. Altbach, Globalization and the university: myths and realities in an unequal world (PDF)
Tertiary Education and Management, No. 1, 2004

Philip G. Altbach, Perspectives on Internationalizing Higher Education
International Higher Education, Spring 2002

Hans de Wit, Globalization, cosmopolitan cities and higher education (PDF)

Jon Baggaley, The Impact of Information Technology on National and Transnational Education

Sheryl L. Bond and Jean-Pierre Lemasson (eds.) A New World Of Knowledge. Canadian Universities And Globalization, 1999
IDRC - 1999; ISBN 0-88936-893-7

Movilidad internacional de estudiantes

The learning business. Can trade in international education work?
OECD Observer, October 15, 2005

OECD, Internationalisation and trade in higher education: opportunities and challenges. Executive summary (PDF)

Stephan Vincent-Lancrin,Cross-border higher education and trade in education services, 2004 (PDF)

Philip G. Altbach, Higher Education Crosses Borders (PDF)