Cataluña: Els preus dels doctorats a Catalunya són els més cars de tot l'Estat

Estudiar un tercer cicle a les universitats catalanes costa el doble que a moltes autonomies

Estudiar un doctorat a les universitats públiques catalanes és caríssim. Sobretot si es compara amb el que costa a la resta d'autonomies de l'Estat. Mentre que a Catalunya el preu mínim d'un crèdit de tercer cicle és d'exactament 44,22 euros, a la majoria d'autonomies el cost per cada crèdit volta els 25 euros, un 43% menys. A Madrid, per exemple, el preu mínim d'un crèdit de tercer cicle és de 28,12 euros; al País Basc, 37,09; i al País Valencià, 38,06. A Catalunya, en sis anys el preu ha augmentat en 10,56 euros, un 23% més, i el curs més barat de doctorat és d'uns 1.600 euros, el doble dels 798 que costa a Castella i Lleó.

Anar a estudiar un doctorat a Cantàbria o a Castella Lleó pot resultar la meitat de barat que fer-ho a Catalunya. Mentre que a fora cada crèdit costa a la butxaca de l'estudiant un mínim de 24,94 euros –és el cas de les universitats que hi ha a Castella i Lleó– a Catalunya aquest mínim costa un 43% més, exactament 44,22 euros. En autonomies molt inflacionistes, com ara Madrid, també resulta bastant assequible estudiar: concretament és un 36% més barat. En el conjunt dels Països Catalans, les universitats de Catalunya segueixen la mateixa tònica: són amb molta diferència les més cares. Mentre que al País Valencià el preu és de 38,06 euros, a les Illes Balears se situa divuit euros per sota, concretament en els 26,76. Tots aquests preus són els mínims. A Catalunya, a més, hi ha una particularitat derivada d'un decret de l'any 1998 que encara encareix més els preus respecte a d'altres autonomies. Es tracta de la diferenciació entre el que costen els preus de docència i els preus dels crèdits de recerca. Si s'agafen aquests preus, un crèdit a Catalunya pot costar quasi tres vegades més.

Si s'observa la banda més alta de la forquilla del quadre de preus, a Catalunya un crèdit pot arribar a costar fins a 122 euros, encara que el departament d'Universitat assenyala que no s'ha aplicat mai aquesta tarifa. Els preus varien segons el grau d'experimentalitat de l'especialitat. Un doctorat de lletres correspondria a la banda més baixa, mentre que en el cas d'un doctorat de física, per exemple, que es considera de grau 5, un crèdit costa a la Universitat de Barcelona (UB) una mica més de 93 euros.

Segons el quadre publicat recentment pel Consejo de Coordinación Universitaria, aquests 93 euros del nivell 5 –a Catalunya hi ha 11 nivells– ja superen i de llarg el preu màxim per autonomia. El preu màxim més alt és Navarra, amb 66,89 euros per crèdit. Amb aquestes bandes de preus, mentre que a Catalunya un curs de doctorat pot costar com a mínim 1.600 euros, a Madrid en costa 896. A Andalusia es dóna el curiós cas que el crèdit mínim costa gairebé com a Catalunya, 44 euros; encara que el preu màxim, a diferència de Catalunya on es dispara fins als 122, és el mateix que el mínim: 44 euros.

Segons un portaveu del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa, els preus «no són una novetat», ja que fa anys que es mouen en el mateix nivell, i a més a Catalunya cal valorar «també la qualitat de l'ensenyament» que es dóna a les aules.

L'associació de becaris D-Recerca tenia previst fa unes setmanes reunir-se amb la comissionada del departament, Blanca Palmada, per abordar, entre moltes altres qüestions, els preus dels doctorats; encara que la crisi al departament va fer ajornar la reunió.

Els alumnes del Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC) també es queixen que a banda de la barrera econòmica n'hi ha d'altres, com per exemple l'obligatorietat de conèixer anglès. En les universitats a distància, la diferència és també molt notable. Mentre que a la UNED el preu per cada crèdit costa entre 26,38 i els 47,70 euros, a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) el preu mitjà és de 100 euros.

Una taxa per fer la tesi doctoral

A Còrdova, els estudiants universitaris s'han mobilitzat els últims mesos per haver de pagar 50 euros d'una taxa nova; coneguda com a tutela de tesi. Aquesta taxa anual per als qui estan preparant la tesi ja fa anys que la paguen els estudiants catalans. Aquí costa 93,02 euros, 24,66 euros més cara que la que es pagava el curs 1999/2000. Alguns estudiants s'han queixat del cost d'aquesta taxa, ja que només serveix per accedir a les instal·lacions de la universitat, com ara la biblioteca. Un portaveu del departament d'Universitats qualifica el cost d'aquesta taxa de «baixíssima» ja que dóna dret a accedir a totes les instal·lacions, a un director de tesi i a més permet fer un seguiment de l'alumne que abans era impossible de fer. «No sabíem si els estudiants seguien amb els estudis o no», assenyala.

El Punt, 14/05/07