Galicia: USC: Juan Varela Durán: "Son o único candidato que non fai leña da árbore caída"

Galicia: USC: Juan Varela Durán: "Son o único candidato que non fai leña da árbore caída"
El catedrático asegura que pese a ser del Partido Popular no apoya "la propuesta íntegra de la Consellería de Sanidade" sobre Medicina
"Non me parece oportuno levar listas pechadas por se houbera que pactar", responde el candidato al rectorado de la USC a los lectores de elcorreogallego.es

1. Parangonando el conocido eslogan "Lugo también existe", aunque también se sabe que para algunos "no hay la misma distancia de Lugo a Santiago que de Santiago a Lugo"...y creo que se entiende la ironía referida al ámbito universitario. ¿Qué propone Ud. para tratar de solucionar los problemas crónicos y graves que tiene el campus lucense como integrante de la USC?

En primer lugar, mi programa propone mantener tres vicerrectorados para el Campus de Lugo, con lo cual pensamos que la atención al campus estaría cubierta. Pero más importante todavía: mi programa propone la consecución a corto plazo de lo que llamamos Campus de Excelencia Agroalimentaria para el campus de Lugo, involucrando a varios centros de ese campus así como empresas e instituciones involucradas en actividades agroalimentarias.

2. Preguntas agrupadas:
. Es evidente que la USC presenta grandes desequilibrios por áreas y departamentos en lo relativo a la relación profesor/alumno. ¿Qué medidas concretas tiene pensado aplicar para corregir este problema?
. Que pensa facer para reducir os fortes desequilibrios de carga docente por profesor que teñen os diferentes departamentos?. Todos sabemos que hai departamentos onde non saben nin o que é dar clase e outros nos que apenas teñen tempo para investigar

No noso programa de goberno levamos unha proposta de dotación de prazas de profesorado que pondera o que nós chamamos un "esquema estructural". Isto quere dicir que, ademáis da incorporación de todos os profesores xa acreditados nos distintos niveis (tanto os acreditados a Titular como os acreditados a cátedra), para a creación de novas prazas de profesorado terase en conta o número de profesores que xa existan en cada área de coñecemento, dándolle preferencia as areas que menos profesores teñan en cada nivel. Isto é o que chamamos dotación de prazas docentes tendo en conta un criterio estructural.

3. Fillo, neto e bisneto de catedráticos da USC, ¿a USC é endogámica? ¿cre que eso é malo? Grazas

Efectivamente. O que pasa é que meu pai gañou a cátedra en Sevilla e non en Santiago; e meu avó gañou a cátedra en Heidelberg e non en Santiago; e meu bisavó gañou a cátedra en Granada e non en Santiago; e mesmamente eu gañei a cátedra en Oviedo e non en Santiago. ¿Segue a pensar que existe un compoñente hereditario?.

4. ¿Cales son as súas propostas ou perspectivas de futuro no referente á consolidación do colectivo de investigadores Parga Pondal?

Está claramente exposto no meu programa, e ademais como punto primeiro: consolidación dunha política de recursos humanos que consolide nos seus postos de traballo a todos os membros da universidades, tanto ao PDI como ao PAS. E, en concreto para os investigadores Parga Pondal, Ramón y Cajal ou Juan de la Cierva, propoñemos a incorporación á Universidade despois de varios anos de traballo como Profesores Contratados.

5. El proyecto "Campus Vida" deja al margen a titulaciones de Ciencias de Salud de Lugo. ¿Qué puede decir del proyecto Campus Lugo 2015? Hacía donde enfocaría el "Centro singular de Investigación" que se prevé para el campus lucense. ¿Se ha planteado la posibilidad de construir en el Campus de Lugo algún centro de investigación mixto con algún otro Organismo Público de Investigación (CSIC, INIA...)?

Nuestro Programa de Gobierno presta una MUY ESPECIAL ATENCION AL CAMPUS DE LUGO (con mayúscula), comprometiéndonos a la consecución del Campus de Excelencia Agroalimentaria en el contexto cronológico de una legislatura de rectorado, es decir, en cuatro años. En este proyecto involucraremos, además de los centros universitarios del campus de Lugo, a empresas privadas relacionadas con la agroalimentación, varias denominaciones de origen de productos gallegos, empresas relacionadas con la denominada dieta atlántica, instituciones públicas, etc.

6. ¿Qué opina del hecho de que una licenciatura como Veterinaria, estandarte en otras muchas universidades como la UAB, quede totalmente devaluada en el proyecto Campus Vida y en muchas otras actividades de la USC?¿Qué política podemos esperar de usted por lo tanto hacia el Campus de Lugo y hacia Veterinaria?

La primera parte está contestada en la anterior. En cuanto a Veterinaria, consolidar el título de prestigio internacional conseguido por la facultad de Lugo (ICVE ?), y, sin duda, mantener y reforzar el papel protagonista del Hospital Veterinario Rof Codina en la docencia e investigación de las ciencias veterinarias.

7. Preguntas agrupadas:
. Cal vai ser a súa política lingüística? Conterá medidas para favorecer o aumento da docencia en lingua galega?
. ¿Cre que o profesorado debería empregar máis o galego nas aulas?

En primeiro lugar o noso programa de goberno propón unha USC galeguista e pública como vostede poderá ter lido nos medios, e polo tanto, unha universidade de Santiago con espírito de servir a Galicia como país. Isto conleva necesariamente a defensa e promoción da nosa única lingua oficial: o galego. Pero, dito isto, eu son un innovador que dou a primeira clase íntegramente en inglés na Facultade de Medicina hai uns meses. Por isto, penso que é a nosa obriga utilizar o galego, pero tamén é a nosa obriga como docentes ensinar outras linguas que, en certos campos do coñecemento, poden ser importantes para os nosos alumnos.

8. Na cuestión de idioma vostede aposta polo inglés. Non cre que o prioritario sería conseguir calidade na docencia en castelán ou en galego antes de implantar unha nova lingua?

A calidade da docencia non a define necesariamente o idioma no que se imparta, senón as capacidades do profesor. Eu penso que, efectivamente, compre acadar un nivel alto de calidede docente en castelán ou galego, pero é inevitable aceptar que nalguhnas áreas do saber como as ciencias biomédicas os alumnos que non dominen o inglés estarán en inferioridade de condicións para competir en Europa.

9. ¿Es usted del PP?, ¿no cree que lo tiene difícil? Los socialistas y los nacionalistas son los que han gobernado durante casi 30 años esta universidad.

Estamos en una campaña electoral a la universidad, y no a unas elecciones públicas donde es importante saber las sensibilidades políticas o adscripciones partidarias de los candidatos. Pero para no esquivar su pregunta: sí, soy del PP. Es posible que hayan sido efectivamente los partidos de izquierda los que han gobernado la universidad durante los últimos treinta años, pero mi programa de gobierno es innovador, y siempre es bueno que en la institución entre un aire fresco. Estoy en esto para luchar y tratar de ganar. Si pensara que no tenía posibilidades no me habría involucrado.

10. O seu lema de campaña é "máis excelencia". Excelencia significa elitización e/ou privatización da universidade?

En absoluto, ni elitización ni privatización. Significa simplemente la consolidación de la excelencia ya conseguida en el Campus Vida, y la consecución de dos nuevas excelencias en el Campus de Excelencia Agroalimentaria de Lugo, y en el Campus de Excelencia en Humanidades y Ciencias Jurídicas y Sociales para el Campus Norte de Santiago.

11. ¿Qué opina de las últimas elecciones al decanato de la facultad de CC.PP? Fueron impugnadas y repetidas después de un intento de fraude realizado por dos de los profesores de Convergencia Universitaria que lo apoyan: Cristina Ares-Castro Conde y Miguel Anxo Bastos Boubeta

No conozco en profundidad cuáles fueron los problemas o las incidencias de esas elecciones. Lo que sí sé es que, si no me equivoco, hubo dos votaciones cronológicamente separadas que los candidatos ganaron en Junta de Facultad.

12. Aplicará á USC ás políticas económicas neoliberales que defende nas súas clases o seu máximo apoio na USC, o profesor Miguel Bastos de Ciencias Políticas??????

Soy un técnico en estudios del cáncer y no en macroeconomía o en políticas neoliberales, y, por otra parte, no suelo asistir a las clases del profesor Bastos. Por ello, puedo decirle que mi política económica fundamental consistirá en negociar y conseguir que el gobierno de la Xunta de Galicia acepte adjudicar al sistema universitario gallego el 1% del PIB gallego, con lo cual estaríamos en situación de financiarnos holgadamente y pagar nuesta deuda.

13. Qué lle parece que Arturo Casal Piñón presidente de FAUGA a asociación de "estudantes" que apoia a súa candidatura, representante na Xunta de facultade de CC.PP no ano 2007 votará en favor dun plano de estudo cando lle quedaba un só día como representante na xunta de facultade logo de perder as eleccións de forma abrumadora? ¿Será unha persoa forte da súa candidatura?

O alumno Arturo Casal é un excelente apoio para a candidatura: aporta ideas novas, traballa dezaséis horas ó día e está sempre presto para os labores que se lle encomenden. Máis alá destas premisas, non coñezo as súas actividades.

14. Las filtraciones de que el Tribunal Constitucional anulará el artículo del Estatut que establece el catalán como "la lengua de uso normal y preferente de las Administraciones públicas". El reglamento sobre uso del gallego de la USC establece la exclusividad de éste en todos los actos de la Universidad. Si el TC falla en ese sentido, ¿tomará alguna decisión al respecto y reformará el reglamento?

Una de las condiciones básicas de la universidad es su autonomía. Por ello, respetando al máximo este concepto de autonomía universitaria, este candidato no modificará el uso del gallego como lengua oficial de la USC independientemente de lo que pase en otros ámbitos nacionales o autonómicos.

15. Preguntas agrupadas:
. ¿Por qué se embarca ahora en una aventura de política universitaria? Que yo sepa, usted no ha sido nunca claustral, ni nada parecido. ¿A qué se debe este súbito interés en la política universitaria?
. Que é o que leva a unha persoa que apenas participa na Xunta de Facultade do seu propio centro a presentarse a reitor da universidade?

Su información no es exacta: no solamente fui claustral en el primer Claustro democrático de la Universidade de Santiago, sino que además fui director del Departamento de Patología durante una legislatura, y estuve involucrado en actividades administrativas. En cuanto a mi participación en la Junta de Facultad, ésta ha sido variable dependiendo de la carga de trabajo docente o investigadora que haya podido tener en distintos momentos.

16. Es conocida su "simpatía" y "cercanía" con el Partido Popular. Significa eso que se postrará ante los dictámenes de la Conselleira de Sanidade en el tema de medicina?

He manifestado en distintos foros que apoyo a la Junta de Facultad de Medicina y a los alumnos de Medicina en las manifestaciones que han hecho oponiéndose a la firma del acuerdo entre el Sergas y los tres rectores gallegos. Creo que es impracticable. Por ello, queda contestada su pregunta en el sentido de que no estoy apoyando precisamente la propuesta íntegra de la Consellería de Sanidade.

17. Como profersor en Medicina é o candidato que mellor recolle as inquedanzas desta facultade?

As urnas terán que dicir se iso é así ou non, pero podo afirmar que o que si son é o candidato que mellor coñece os problemas de Medicina, tanto da propia facultade, como da docencia descentralizada, como do Campus Vida, ou, mesmamente, como o problema de que as familias galegas teñan que sufrir que o 25% das prazas de acceso do primeiro ano estean ocupadas por alumnos comunitarios sen ningunha proba de idioma.

18. Si no se presentase usted mismo a rector, ¿a cuál de los otros seis candidatos votaría?

La campaña electoral empezó hace 48 horas, y por tanto no he tenido todavía el tiempo necesario para analizar los programas de los demás candidatos, por lo que difícilmente podría decidirme por uno de ellos sin conocer sus sensibilidades.

19. ¿Es la de Casares la candidatura más perjudicada por la suya?

Me gustaría sinceramente que no fuera así.

20. ¿Se está jugando limpio en esta campaña?, ¿quién cree que tuvo más interés en propagar las dudas sobre la legalidad de su candidatura?

Yo pienso que sí se está jugando limpio y que, hasta donde yo sé, todos los candidatos estamos haciendo una campaña donde defendemos los intereses de la USC sin lesionar a ninguno de nuestros contrincantes. Los estatutos de la Universidade de Santiago dicen claramente que para ser candidato a rector hay que ser catedrático en activo en la USC, sin especificar en absoluto el tipo de dedicación. Por ello, los que quisieron propagar dudas sobre la legalidad de mi candidatura al no estar en dedicación exclusiva, sabían que estaban disparando con balas de fogueo. La prueba es que no hubo presentación o formalización de ningún recurso por escrito.

21. Preguntas agrupadas:
. ¿Hai no seu programa algunha acción dirixida ao colectivo do PAS? ¿pensa tomar en serio a carrreira profesional deste colectivo? ¿seguiría o seu equipo chamando a persoal (que sin pasar por un proceso selectivo está nunha lista de agarda para ocupar os postos de nivel máis alto? ¿ou dará a oportunidade ao PAS funcionario de ter unha carreira profesional digna?
. ¿Qué opinión tiene de la contratación sin procedimientos de selección de "fichajes estrella" como PAS, sin darle oportunidad al personal de esta USC de presentarse a esas convocatorias?
. Que pensan facer coa carreira profesional do PAS paralizada durante moitos anos? ¿Pensa continuar coa línea actual de incorporar persoal externo para os postos de maior nivel sen dar oportunidades ao persoal funcionario ou laboral fixo de ter unha carreira profesional digna?

A primeira liña mestra do meu programa de goberno é a posta en marcha dunha estratexia de recursos humanos que abrangue ao PAS e que persiga a definición dunha carreira profesional a todos os niveis. Xa expresei a miña opinión noutros foros de que un dos obxectivos primordiais do noso programa é conseguir a estabilidade laboral de todos os PAS, incluíndo aqueles que hai moitos anos exercen os seus postos de traballo con carácter interino. Por outra banda, afirmo que se respectarán os procesos selectivos para ocupar os postos de maior nivel e que estes postos serán soamente ocupados por profesionais do PAS e non por profesores ou outras persoas alleas ao PAS que ata o de agora veñen nomeándose como xefes.

22. Qué le parece que el personal de las empresas participadas por la USC cobre unos sueldos superiores al P.A.S. cuando no han pasado un proceso de selección ni siquiera son empleados de la USC, ¿va a corregir eso?, En ese caso ¿cómo lo haría?, ¿rebajando el sueldo de estos empleados o subiendo el de los PAS?

No seguirá pasando que la Universidade de Santiago haga contratos de prestación de servicios con empresas ajenas a la Universidad cuando el PAS puede desempeñar esos servicios. Por ejemplo, si tengo la confianza de la comunidad universitaria para llegar a rector la Universidad no contrataría nunca a empresas editoras o de impresión para hacer trabajos que la propia imprenta universitaria podría hacer.

23. Foi o primeiro en conseguir o apoio dunha asociación estudantil COES (comunicación estudantil) ¿é o candidato que mellor coida o trato co estudantado?

No noso programa de goberno os estudantes xogan un protagonismo especial. Propoñemos políticas de conciliación para compatibilizar as actividades académicas coa vida familiar e coa posibilidade de traballar simultaneamente. Por outra banda, tamén ten un protagonismo especial o investimento que propoñemos levar a cabo para infraestruturas de servizos ós estudantes (bibliotecas, ampliación de prazas de aulas de informática, ampliación de prazas de aloxamentos, mellora dos aparcadoiros, etc.)

24. ¿Cal e o seu proxecto de financiamento para a USC?

O obxectivo último do noso programa de goberno é claro e inequívoco: acadar que o Sistema Universitario Galego (SUG), que inclúe ás tres universidades, dispoña para o seu financiamento do 1% do PIB galego. Isto suporía unha cantidade de cincocentos millóns de euros ó ano, dos cales á USC corresponderíalle o 45%. Con este diñeiro a USC podería comodamente financiarse e máis pagar as débedas en créditos bancarios e reembolsables que ten. Por tanto, o meu proxecto de financiamento é acadar ese 1% do PIB.

25. Preguntas agrupadas:
. Na súa candidatura, no seu equipo, non hai nomes asigandos ós postos de goberno. Significa eso que vostede so busca pactar en segunda volta e obter unha vicerreitoría para vostede mesmo?
. Es verdad que usted cree, como gran parte de la comunidad universitaria, que no pasará a la segunda vuelta y solo busca un pacto para obtener un vicerrectorado? Asuntos económicos quizás?

Eu penso que unhas eleccións onde concorren sete candidatos e onde o regulamento eleitoral da USC establece que para gañar en primeira volta un candidato ten que acadar o 51% dos votos, ninguén dos sete poderá erixirse reitor en primeira volta. Por isto, non me parece oportuno levar listas pechadas con nomes de persoas adscritas a cargos de goberno, xa que se houbera que pactar con outras candidaturas habería que descabalgar a esas persoas dos postos para os que estaban propostos. Por isto, nós temos un equipo de goberno plural, formado por profesores, PAS e alumnos de todas as facultades, pero sen definir cargos específicos. Por outra banda, eu non aspiro persoalmente a ningún vicerreitorado e moitísimo menos a un de asuntos económicos como vostede suxire. O vicerreitorado de asuntos económicos debería ser sempre ocupado por un especialista neses temas.

26. ¿En que se diferenza dos outros candidatos?

Nun asunto fundamental: en que son o único, segundo o que teño oído nos distintos debates, que non fai leña da árbore caída. Que ninguén pense que vou facer tabla rasa do que temos herdado dos equipos reitorais anteriores. Construirei sobre o ben feito e tratarei de buscar solucións para o que considere sombras dos anteriores xestores.

27. ¿Cuál es su propuesta para la gente del área de ciencias sociales y humanidades?

Tanto en los campus de Santiago como de Lugo, mi propuesta es consolidar la facultad de Humanidades eliminando definitivamente el fantasma de la "no justificación de su papel por el escaso número de alumnos matriculados", así como, de acuerdo con nuestras manifestaciones anteriores, promoción y consecución del Campus de Excelencia en Humanidades y Ciencias Sociales y Jurídicas.

28. En El Correo de hoy habla de una Universidad "Emprendedora", ¿fomentaría que los profesores sustituyan la docencia reglada por proyectos de investigación financiados por capital privado, másters no oficiales y spin off que usan infraestructuras de la USC?, ¿está dispuesto a fiscalizar al personal que desatiende sus labores docentes para dedicarse a esto cargando la docencia a los becarios?

En estos momentos ser una universidad emprendedora significa exactamente recuperar el protagonismo y la fuerza de la docencia reglada que entiendo ha estado relegada en los últimos veinte años. En nuestro programa de gobierno definimos sin ambigüedades que la docencia es la razón última de la universidad: muchos pueden investigar, pero sólo la universidad puede enseñar. Por tanto, recuperación del papel de la docencia y no sustitución de este papel docente por otras labores. En cuanto a la fiscalización del personal, no ha sido nunca política de este candidato fiscalizar a nadie, ni ser comisario político de nadie, ni de los profesores, ni de los PAS, ni de los alumnos.

29. Varios contratados Ramón y Cajal y Parga Pondal (con las evaluaciones I3 y Colmeiro positivas) están en la calle, después de 5 años, debido a politiqueos internos de sus Dptos. ¿Cuándo se va a acabar el "usar y tirar" a la gente? Van a penalizar a los Dptos que piden nuevas plazas en estos programas cuando no quieren estabilizar a los investigadores ya han acabado su contrato?

Ya he afirmado repetidamente en los debates y en los medios que el punto más importante de mi programa de gobierno es el establecer una política de recursos humanos que integre a todos los actores de la comunidad universitaria que estén en situación de precariedad o no-consolidada. Ello incluye no sólo la propuesta de convocatoria de todas las plazas de los profesores acreditados tanto a nivel de titular como de catedrático, como la incorporación a nivel de profesores contratados de los investigadores Parga Pondal, Ramón y Cajal o Juan de la Cierva.

A consecución de todos os obxectivos incorporados no meu programa de goberno para os vindeiros catro anos da USC fai inevitable e necesaria a definición dun plano estratéxico para a Universidade de Santiago, que eu, se acado a confianza da comunidade universitaria, propóñome levar a cabo baseándome sempre no diálogo, a negociación permanente e o consenso, tanto nos órganos de goberno da propia universidade como nos órganos de representación sectorial para que entre todos, profesores, investigadores, PAS e alumnos, poidamos acadar o maior grao de acerto na conducción da Universidade de Santiago. Para acadar estes obxectivos pídovos o voso voto para este programa de goberno.

El Correo Gallego, 22/04/10