Preparación da e-learning

Esta sección contén enlaces con moitos recursos relacionados coa planificación e a preparación da e-learning.

Lesionados medulares reciben formación en TIC durante a súa hospitalización mediante o proxecto europeo E-Hospital.

O proxecto europeo E-Hospital ten como obxectivo analizar as posibilidades do e-learning para a formación a pacientes hospitalizados de longa duración en Austria, Alemaña, Francia, Polonia, Suiza e España. Pola parte española, no proxecto participan a Universidade de Santiago de Compostela e o Centro de Supercomputación de Galicia en colaboración co Hospital Juan Canalejo de A Coruña.

No caso español xa son 12 os alumnos da Unidade de Lesionados medulares do Hospital Juan Canalejo os que participan no proxecto. Trátase dun “Curso Básico de Alfabetización Dixital” no que se ensinan, entre outros, coñecementos de hardware, software, ofimática, deseño web, ferramentas para a aprendizaxe e traballo en rede plataformas, ergonomía, servizos a través da Rede, etc.

Todos estes contidos foron deseñados pola Universidade de Santiago de Compostela en colaboración co Centro de Supercomputación de Galicia, sendo tamén este último responsable da instalación, xestión e soporte da plataforma de e-learning que alberga todos os cursos impartidos polos diferentes países que participan no proxecto.

Bill Fitzgerald: Elgg, Drupal, and Moodle -- the components of an online learning environment

Bill Fitzgerald: Elgg, Drupal, and Moodle -- the components of an online learning environment

Elgg, Drupal, and Moodle all have a role to play in providing tools for learning communities. The example outlined in this post illustrates one way these three applications can work together in an academic setting. At the outset, however, it needs to be stressed that this is one solution chosen from among many. These three applications can be used by different institutions in different ways in response to specific institutional needs.

Benedicto García: Ordenadores, ¿na aula?

Benedicto García: Ordenadores, ¿na aula?

A xulgar polos resultados do orzamento da UE aprobado en Bruxelas e o compromiso dos gobernos central e autonómico, o próximo ano debe representar o inicio dun período no que os diñeiros para I+D+i van ser moi importantes.

n/d

Primera convocatoria de Campus Inalámbricos del CRUE

Primera convocatoria de Campus Inalámbricos del CRUE

El desarrollo y ejecución del programa “Campus Inalámbricos” es la primera de las actuaciones previstas en el convenio marco suscrito por la Conferencia de Rectores de Universidades Españolas y la Entidad Pública Empresarial Red.es, adscrita al Ministerio de Industria Turismo y Comercio.

Desde la Conferencia de Rectores (CRUE) se destaca la importancia de participar en esta convocatoria ya que, aún cuando el presupuesto inicial disponible no es elevado, la presentación de solicitudes posibilita que, en el futuro, se incremente esa cifra y que se impulse la puesta en marcha de nuevos proyectos.

Gerry McGovern: Gestores y liderazgo en Internet

Gerry McGovern: Gestores y liderazgo en Internet

Internet requiere liderazgo para desarrollar todo su potencial. Ese liderazgo rara vez llega desde la cúpula directiva. Así pues, la iniciativa queda en sus manos.

La mayor parte de las páginas web están comenzando a desarrollar ahora una estrategia clara. Esto ocurre porque Internet ha ido creciendo desde abajo en la mayor parte de las organizaciones. La mayoría de las páginas web comenzaron como iniciativas pioneras de individuos o pequeños grupos. Rara vez ha sido impulsada la Red por una cúpula directiva verdaderamente comprometida.

Andalucía: La Universidad de Huelva crea un foro para debatir y unificar criterios de trabajo sobre el e-learning

Andalucía: La Universidad de Huelva crea un foro para debatir y unificar criterios de trabajo sobre el e-learning

La Universidad de Huelva ha acogido el seminario ‘Gestión y desarrollo de la enseñanza virtual universitaria’, que tiene como objetivo crear un foro de encuentro entre expertos para debatir y unificar criterios de trabajo sobre esta modalidad de enseñanza.

La jornada ha contado con la presencia del profesor Richard Howell, responsable del desarrollo de la enseñanza virtual en University of New Mexico (Albuquerque), que ha mostrado el modelo de enseñanza on line que se lleva a cabo en esta Universidad. De hecho, ha explicado que esta modalidad ha llegado a contar con más de 25.000 alumnos matriculados en sus cursos no presenciales o semipresenciales en los últimos años, implantando además titulaciones completas mediante este sistema a distancia.

En el seminario organizado por el Departamento de Psicología y la Facultad de Ciencias del Trabajo de la UHU, también se abordan temas como los procedimientos para incrementar el número de alumnos que se incorporan a la enseñanza virtual, o los recursos humanos y técnicos a partir de los cuales desarrollar un modelo de enseñanza virtual universitaria.

Cibersur, 01/07/05

Enseñanza virtual para una universidad más competitiva

Enseñanza virtual para una universidad más competitiva

En el seminario de 'Gestión y Desarrollo de la Enseñanza Virtual Universitaria' que acoge la Universidad de Huelva estos días, el profesor Richard Howell, responsable de la Educación Virtual en la Universidad de Nuevo Méjico, Alburquerque, destacó la importancia que esta nueva modalidad de educación podría tener en la Onubense, a la hora de ofrecer una oferta educativa alternativa a la tradicional.

Las jornadas, organizadas por el Departamento de Psicología y la Facultad de Ciencias del Trabajo de la Universidad de Huelva (UHU), pretenden crear un foro donde los profesionales puedan debatir y unificar criterios de trabajo sobre esta modalidad de enseñanza.

Para la ocasión, se ha contado con el profesor Richard Howell, quién ha conseguido que más de 25.000 alumnos se hayan matriculado en sus cursos no presenciales o semipresenciales y ha implantado titulaciones integras a través de este sistema a distancia.

El profesor ha expuesto las estrategias online que se habían seguido desde su Universidad de Nuevo Méjico y ha dado una serie de pautas a la UHU para que ésta pueda desarrollar con éxito este tipo de Enseñanza Virtual.

En este sentido, señaló que la nueva modalidad de educación online podría servir a la UHU para conseguir nuevos mercados, extensible incluso al Algarve y al norte de África, y hacer de ella una universidad más competitiva.

A tener en cuenta en la enseñanza virtual

Pero para crear programas virtuales y ofrecer licenciaturas ONLINE de calidad y que sean equivalentes a cualquier otra que se ofrezca en la Universidad, Richard Howell indicó una serie de recomendaciones. Así, destacó la importancia que tiene la formación del profesorado, con el que es imprescindible contar para el éxito de los programas.

Los profesores tienen que ser capaces de hacer “buenos cursos online” y tener el apoyo mediático y de diseño necesario para que sus cursos sean plausibles a la vez que “atractivos” para los estudiantes. En este sentido, hay que tener muy en cuenta las infraestructuras del entorno en el que vamos a trabajar.

Por otra parte, también es conveniente investigar la experiencia online de los estudiantes para darla a conocer a una sociedad escéptica y demostrar que estos programas no “sólo sirven a una necesidad sino que pueden desarrollarse a un nivel de calidad que es igual o mejor que el de la Enseñanza Presencial”.

Pese a todo, la iniciativa online cuesta al principio pero según Howell, “el coste es menor una vez que alcanzamos una cantidad considerable de cursos y programas”. Para ello será importante centralizar los esfuerzos en mercados definidos donde no haya ninguna competencia importante. Pues, como bien sabe este profesor de Nuevo Méjico “la calidad no es suficiente, debes ser capaz de promocionar de forma efectiva y batir a tu competencia en otras dimensiones, no sólo en la calidad”. Primero hay que detectar la demanda y luego ofrecer el producto.

Perspectivas de futuro

En conclusión, Richard Howell afirmó “que la enseñanza online es una empresa en curso, que debe ser introducida en el plan estratégico de la institución universitaria, en este caso, para tener éxito”.

El liderazgo de la iniciativa online debe ser capaz de negociar el proyecto completo en la línea central de la fórmula de financiación de la Universidad. Se trata de un proceso en el que a los directores y administrativos se les tiene que demostrar que merece la pena la inversión en estos programas.

Andalucía Investiga, 01/07/05

Paradigms in elearning

Paradigms in elearning -

Paradigms in E-Learning: "...the traditional model of online learning contains enough vestiges of traditional classroom and distance learning that it is tempting...to begin to think that there's nothing really new happening here, that the use of computer technology does not really introduce any new affordances, doesn't really force us to reconceptualize what it is that we are doing, doesn't really offer, indeed, an alternative to what has gone before."
Comment: I think we are quite close to a reorganization of both learning and learning delivery models (i.e. classrooms). Lately, I've had several engaging conversations on the subject of how elearning is poised to break out of its current image. The issue isn't technology, as is often assumed. The real issue is that the world has changed, and at this point, technology-enabled learning most closely matches those changes. Rapid knowledge development requires a flexible and adaptive design and delivery model. Classrooms certainly have a role, but they need to be augmented/adjusted to reflect information flow. Again, it has nothing to do with technology or classrooms - it has to do with people being able to function in a similar manner and pace as the climate in which they live and work. Our existing educational models are creaking the weight of rapid change in the surrounding environment.

[elearnspace]

How effective is Online Learning?

How effective is Online Learning? - As more and more people are using computers and the Internet for a whole host of different life tasks ? such as shopping, banking and booking holidays - the National Institute of Adult Continuing Education (NIACE) is conducting a research... [Teaching an Developping Online]

How effective is Online learning? - New research seeks answer - EGovMonitor

How effective is Online learning? - New research seeks answer - EGovMonitor - As more and more people are using computers and the Internet for a whole host of different life tasks – such as shopping, banking and booking holidays - the National Institute of Adult Continuing Education (NIACE) is conducting a research project to find [Online Learning Update]

Creating Effective Web-Based Learning Environments: Relevant Research and Practice - Kay Wijekumar, Innovate Online

Creating Effective Web-Based Learning Environments: Relevant Research and Practice - Kay Wijekumar, Innovate Online - In the ideal online course, students would have every tool they need to focus on content, synthesize information, actively participate in knowledge construction, and evaluate their unique learning paths. But as Kay Wijekumar documents, the constraints of [Online Learning Update]

LAMS integrations

LAMS integrations -

While it's already been picked up in various places, it seems useful to note some recent developments with the LAMS system as I am so far not aware of it getting any traction in Canada.

In addition to the recent announcement of some initial integration work between Moodle and LAMS (this walkthrough is a good place to start to understand how the two systems can work together), Oxford University also announced as part of the Tools Integration Project that LAMS had been integrated with the open source Boddington VLE. While Boddington may not have the installed base of Moodle, both of these bode well for the continued uptake of LAMS and for continued practical demonstrations of what using a learning design tool in conjunction with a CMS/VLE as delivery environment might look like.

Anyone know of North American institutions experimenting with LAMS or something like it? Drop me a line, I would love to know (I promise I will sort commenting out on this blog in the not too distant future). - SWL

[EdTechPost]

Open Learning and Large Learning Objects (Courses)

Open Learning and Large Learning Objects (Courses) -

Reflections about by Spike Hall and Sebastian Fiedler about open learning and large learning objects. ____JH

"Open Learning" and "Large Learning Objects" (Courses).

Spike Hall picture: Summary: Formal, instructionally oriented knowledge offerings continue to expand. Now, if certification via passage through a "program" ,i.e., pay-for-learning sequence, is not of concern, you may work your way to learning "world class" knowledge without having to pay "world class" prices. From your home computer.

This is, among other things, a move in the direction of distributive justice, countering the tendency for the rich (in knowledge) to get richer and the poor (having little knowledge and little real access to it) to get poorer.

All we need now is for everyone to have online access and the ability to use it. (A computer in every hut?) ... [Spike Hall]

Sebastian Fiedler Icon: This is connected to what I tried to get across at the recent BlogTalk Downunder conference in Sydney, Australia. The current global trend to push more and more people into contract work or some sort of self-employment does not only force individuals to take responsibility for upgrading their own skill and knowledge base, it might also result in a growing independence from certification and accreditation on a personal level. After all, what's the point in getting certification if no HR guy or girl is looking at your CV anymore. It is more likely that you will have to show a record of clients, projects, artifacts etc. instead of Diplomas, Degrees, and so forth. Reputation is built differently in the part of a networked society that lives and operates outside of the big corporate business world.

Now, it is interesting to watch that big institutions like Utah State or MIT (see Spikes post for more details and links) support the Open Learning Support movement, but from my perspective we are still too focused on content. It is not only about learning objects, courses, and materials. What is lacking is a vision of how we can also establish and sustain conversational encounters (for learning) with people in a more targeted way. And yes, we must also think about economic models that could support such a development. Not all "experts", teachers or consultants are economically covered by large institutions and can give away most of their time for nothing. But if content becomes less and less of an issue we need to think about educational services that could operate in such an environment on a more decentralized, yet economically viable model.

This requires more than allowing people to access professionally developed materials. It would require affordable infrastructure to create, share, communicate ... or should we say directly interface with individuals, in synchronous an asynchronous ways. Weblogs, Webfeeds, Social Networking services, they mean a big leap forward, but we also need video/audio, application sharing, and so forth. All these pieces are coming together step by step... and they create a whole new infrastructure which "if certification via passage through a "program" ,i.e., pay-for-learning sequence, is not of concern" (to use Spikes's words here) will allow many people to establish new relationships for learning.

This is way I think educational research needs to pay more attention to what is happening outside of formal educational settings. Instead of tweaking open practices like Weblog authoring so that they fit the current formal education enterprise, we might as well explore what happens if you take out some of the assumptions that drive formally organized learning. [Sebastian Fiedler]

[Seblogging News]
[EduResources Weblog--Higher Education Resources Online]
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