Conferencia

First Announcement - 2009 World Conference: “The New Dynamics of Higher Education”


First Announcement - 2009 World Conference: “The New Dynamics of Higher Education”

To what extent is higher education today a driver for sustainable development in the national and international context? Does the sector live up to the expectations placed in it to induce change and progress in society and to act as one of the key factors for building knowledge-based societies? How does higher education contribute to the development of the education system as a whole? What are the most significant trends that will shape the new higher education and research spaces? How are learners and learning changing? What are the new challenges for “quality” and “equity”?
These and other issues will be on the agenda of the 2009 World Conference to be held from 6 to 8 July 2009 at UNESCO, Paris. The conference will take stock of changes in higher education since the World Conference on Higher Education of 1998 and will deal with the new dynamics that are likely to shape the strategic agenda for the development of higher education policies and institutions in the foreseeable future.


UNESCO

París

Francia

Conferencia del Prof. Bermejo Barrera: Oligarquía y caciquismo en la universidad y la ciencia españolas


José Carlos Bermejo BarreraConferencia del Prof. Bermejo Barrera: Oligarquía y caciquismo en la universidad y la ciencia españolas

José Carlos Bermejo Barrera: Oligarquía y caciquismo en la universidad y la ciencia españolas: una contribución al estudio del poder académico

Resumen: tomando el título del célebre libro de Joaquín Costa, será objeto de esta intervención desarrollar una tesis según la cual las universidades y la gestión de la ciencia en España, aunque aparentemente están gobernadas democráticamente y con criterios de transparencia, en realidad ni están democráticamente gobernadas, ni atienden a la búsqueda del bien común en los campos educativo, político y económico y social.

Por el contrario, tal y como en su momento señaló Costa para la España de la Restauración, un sistema formalmente democrático se ha convertido en el patrimonio de unas oligarquías que utilizan criterios de gobierno y control de recursos profundamente antidemocráticos, procurando además hacer desaparecer la libre competencia y la libertad de expresión académicas.

Siguiendo los análisis de Fritz Ringer, Pierre Bourdieu y Randall Collins sobre la sociología de los grupos de intelectuales, aplicada en varios trabajos del autor, se trazarán tres etapas en el desarrollo de la universidad y de la ciencia española contemporáneas, centrándose en tres puntos: la estructura interna del poder académico, los condicionantes políticos de la vida académica ycientífica y las relaciones entre estos ámbitos y el de la producción económica.

Se distinguirán tres etapas: 1- la de la institucionalización de la universidad y la ciencia españolas, que se verá truncada por la Guerra Civil; 2- la marcada - a partir del primer gobierno socialista- por el incremento de medios materiales y humanos, y por el proceso de integración en las comunidades académicas internacionales; 3- la de patrimonialización y formación de oligarquías de funcionarios que, en nombre de la libre empresa, el desarrollo económico y el interés social, crean un discurso radicalmente falso en su manejo de los datos económicos, científicos y académicos, con el único fin de justificar su proceso de apropiación y desmantelamiento de unas instituciones que nunca llegaron a desarrollarse íntegramente.

AUTOR: José Carlos Bermejo Barrera (1952) es catedrático I+D de la Universidad de Santiago desde 1992. Trabaja en los campos de la religión y la mitología clásicas y de la teoría y filosofía de la historia.

Ha publicado 25 libros de investigación en esos dos campos, y sus trabajos de investigación han sido publicados en revistas de los siguientes paises: EE.UU., Polonia, Nueva Zelanda, Italia, Francia, Portugal y España, como puede verse en su Curriculum Vitae accesible en su página personal http://web.usc.es/~jcbermej/.

En el campo de los estudios de sociología académica y de la interrelación ciencia, economía y sociedad ha publicado últimamente los siguientes títulos:

  • Ciencia, Ideología y Mercado, Akal, Madrid, 2006.

  • La Aurora de los enanos: decadencia y caida de las universidades europeas, FOCA, Madrid, 2007.

  • “La inconsistencia de las evaluaciones científicas:elogio del silencio”, Revista Internacional de Filosofía política, 27, junio 2006, págs. 169/186.


Instituto de Historia del CSIC - Centro de Ciencias Humanas y Sociales

Albasanz 26-28

Madrid 28037

España

Actos de Eduardo Galeano en Galicia


Conferencia de Eduardo Galeano

Da man do Club Internacional de Prensa, en estreita colaboración coa Editorial Siglo XXI, Galeano estará o día 12 de maio en Santiago e o 14 en Ourense. O martes 13, dende as 12:00, asinará libros na Libraría Follas Novas, e o xoves 15 dende a mesma hora, na libraría ourensá Torga.


Galicia

IV Conferencia Internacional de Barcelona sobre Educación Superior


IV Conferencia Internacional de Barcelona sobre Educación Superior: Educación superior: nuevos retos y roles emergentes para el desarrollo humano y social

La Global University Network for Innovation (GUNI) organiza la IV Conferencia Internacional de Barcelona sobre Educación Superior, "Nuevos Retos y Roles Emergentes para el Desarrollo Humano y Social", que se celebrará en Barcelona los días 31 de marzo, 1 y 2 de abril de 2008.

Esta cuarta edición de la conferencia explorará el rol de la educación superior en su contribución al desarrollo humano y social en el contexto de la globalización. El punto de partida de dicho encuentro es la publicación del tercer informe de la GUNI La Educación Superior en el Mundo que trata del mismo tema.

La Conferencia tendrá lugar en la Universidad Politécnica de Cataluña (UPC) y contará con la participación de los autores principales del informe GUNI para discutir sus impresiones, ideas e investigaciones con delegados venidos de todo el mundo.


Universidad Politécnica de Cataluña

Barcelona

Cataluña

Consejo de Europa: New Challenges to European Higher Education - Managing the Complexities of a Globalized Society


Consejo de Europa: New Challenges to European Higher Education - Managing the Complexities of a Globalized Society
Adaptar la Universidad a la globalización

La conferencia organizada por el Consejo de Europa en Estrasburgo, los días 20 y 21 de noviembre, tratará de los desafíos de la enseñanza superior en las sociedades modernas.Esta conferencia abierta a la prensa se titula "Los nuevos desafío para la enseñanza superior europea: gestionar la complejidad de una sociedad globalizada"; ofrecerá a los altos responsables de la enseñanza superior la ocasión de abordar, especialmente, las cuestiones siguientes:

  • la enseñanza superior europea puede dar respuesta a los desafíos del planeta?
  • reinventar la enseñanza superior europea habida cuenta de las evoluciones tecnológicas;
  • cómo promover la viabilidad de la sociedad por medio de la enseñanza superior?
  • diálogo intercultural y cohesión social: la enseñanza superior frente a la diversidad cultural;
  • conciliar el progreso científico y las amenazas que pesansobre el ambiente en la enseñanza superior;
  • concebir una enseñanza superior adaptada a las necesidades de un país en transición;
  • promover los valores universales en función de la evolución de la sociedad.

La Universidad entre humanismo y mercado

Se trata de la conferencia de lanzamiento del nuevo proyecto piloto, de una duración de tres años, del Comité director de la enseñanza superior y de la investigación (CDESR) del Consejo de Europa, "La universidad entre humanismo y mercado: redefinir los valores y el rol de la universidad en el siglo XXI".

El proyecto continuará hasta 2010; cada una de sus etapas estará marcada por una gran conferencia abierta al conjunto de los Estados que forman parte de la Convención cultural europea, así como a otras delegaciones y observadores relacionadas con el CDESR. Las conferencias de la segunda y de la tercera fases se celebrarán en 2008 y 2009.


G03

Council of Europe G Building

Estrasburgo

Francia

Conferencia Internacional de la IE sobre la Educación Superior y la Investigación


Conferencia Internacional de la IE sobre la Educación Superior y la Investigación

La 6ª Conferencia Internacional de la IE sobre la Educación Superior y la Investigación tendrá lugar en la Universidad de Málaga (Málaga, España) del 12 al 14 de noviembre de 2007.


Universidad de Málaga

AV CERVANTES 2, 29016

Málaga

España

European Commission: The future of Science and Technology in Europe


European Commission: The future of Science and Technology in Europe

Watch Conference Sessions LIVE (http://live.fccn.pt/fcg/) from Monday 8 October, 10 AM until Wednesday 10 October, 13.30 PM.

The European Commission Directorate General for Research and the Portuguese Presidency are organizing a High-level Conference on 'The Future of Science and Technology in Europe' in Lisbon, Portugal to take place from 8 to 10 October 2007 at the premises of the Calouste Gulbenkian Foundation.

The conference consists of a series of sessions aimed at discussing a broad range of issues at the centre of the debate on future research policy developments in the EU and brings together many of the relevant institutional actors and stakeholders.
The central agenda for the conference is provided both by the Portuguese Presidency priorities and the recent Commission Green Paper entitled "The European Research Area: New Perspectives".


Calouste Gulbenkian Foundation

Lisboa

Portugal

The University in the Market


The modern University, is now very much seen at least by the political authorities and ultimate funders, as integral to the wider national enterprise - a place for innovation, knowledge and sources for wealth creation. This encompasses not just the capacity to generate exploitable knowledge and wealth creating technologies, but also as a training ground for the future wealth creators - the entrepreneurs and the leaders of our modern European societies. The pursuit of the pure “Humboldtian” concept has subsided into the background. Universities are seen as businesses and industries for knowledge, charged with providing a direct return on capital public investments, and increasingly subject to all of the measures of value-added and utilitarian use, that are familiar to any developed market.


Wenner-Gren Center

Stockholm

Sweden

2nd Socio-cultural Theory in Educational Research and Practice Conference


2nd Socio-cultural Theory in Educational Research and Practice Conference

The demand for theory to inform practice is a growing theme in Educational research. The conference will explore the contribution of Cultural–Historical Activity Theory (CHAT) and socio-cultural theories in general in enhancing educational research and practice/praxis.

We will focus the conference on the theme of Theory, Identity and Learning. This conference aims to stimulate debate and to inform understanding of new ways of theorizing the active subject within socio-cultural theory within the context of empirical studies of learning in school and other educational contexts.


University of Manchester

Manchester

United Kingdom

Apresentacom do livro "Ardinas da Mentira"


Renato Teixeira apresentará livro em CC da Comunicaçom da USC malia as inauditas exigencias do Decanato

Ardinas da mentira

O Decanato da Facudade de Ciências da Comunicaçom da USC (Cámpus Norte) vem de informar à nossa organizaçom da impossibilidade de aceder ao uso de aulas neste centro a título gratuito. Segundo comentou o próprio Decano após sucessivas visitas à conserjaria e à sua secretaria, esta Faculdade exige o pagamento dumhas quantidades económicas desorbitadas a quem organizar qualquer acto que requira a utilizaçom dum espaço físico no interior do prédio.


Faculdade de Ciências da Comunicaçom

Santiago

Galiza

Learning Together: Reshaping Higher Education in a Global Age


Learning Together: Reshaping Higher Education in a Global Age

OPPORTUNITY TO PARTICIPATE IN AN EXCITING AND INNOVATIVE CONFERENCE

This international conference offers an exciting and innovative opportunity for discussions informed by research for all those working in higher education concerned with the urgent and compelling challenges of learning and teaching in a global age.


Institute of Education, University of London

London

England

Yale Second Access to Knowledge (A2K2) Conference


Yale Second Access to Knowledge (A2K2) Conference

History shows that revolutions come with a price tag and the 'information revolution' through which we are living is no exception. We are only now beginning to understand the economic and humanitarian tolls along the information superhighway and how much the evolution into a worldwide information economy is really costing humanity on a global scale. Environmentalism was a belated response to the industrial revolution. The Yale Access to Knowledge (A2K) Initiative aims to build an intellectual framework that will protect access to knowledge both as the basis for sustainable human development and to safeguard human rights. 

The A2K2 conference will be an event focused on mobilizing the A2K coalition. A2K2 will keep building the connections between access to knowledge issues and amongst the institutions that crystallized at the first landmark conference. Developing both a theoretical framework and delving into the details of practical implementation, the program will focus on mobilizing the private sector, governments, and civil society around A2K issues. A2K2's policy panels will be structured towards tangible legal and technological solutions and collaborative strategies for policy makers and individual institutions.

Conference proceedings and foundational resources from last year's Access to Knowledge conference are available at the Yale A2K conference wiki at http://research.yale.edu/isp/a2k/wiki/.


Yale Law School

New Haven

EEUU

2.ª Conferência sobre o acesso livre ao conhecimento


2.ª Conferência Open Access2.ª Conferência sobre o acesso livre ao conhecimento

“Acesso Livre" significa a disponibilização livre na Internet de literatura de carácter académico ou científico (em particular os artigos de revistas científicas com revisão pelos pares), permitindo a qualquer utilizador ler, descarregar, copiar, distribuir, imprimir, pesquisar ou referenciar o texto integral dos documentos.


Anfiteatro B1, CPII - Campus Gualtar

Universidade do Minho

Braga

Portugal

Controlling Intellectual Property: The Academic Community and the Future of Knowledge


Controlling Intellectual Property: The Academic Community and the Future of Knowledge

A conference presented by The Canadian Association of University Teachers (CAUT)
The Fairmont Château Laurier Hotel, Ottawa - October 27-29, 2006


The Fairmont Château Laurier Hotel

Ottawa

canadá
Distribuir contido